پوتین بازی سوریه را از اوباما برد/ اوباما مرد تنهای نشست گروه ۲۰
رویترز رویترز

 

اولین روز نشست گروه ۲۰ در حالی پایان یافت که کشورهای مختلف طرح اقدام نظامی آمریکا در سوریه را محکوم کردند تا اوباما مرد تنهای میز شامی باشد که پوتین میزبان آن بود.

   رویترز از شدت گرفتن فشارها بر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در نشست سران گروه 20 برای عدم حمله به سوریه خبر داد.

سران 20 کشور توسعه‌یافته و در حال توسعه در سن‌پترزبورگ گرد هم آمده بودند تا به دیدگاه واحدی در خصوص راه حل‌های احیای رشد اقتصادی برسند اما آنها نه توانستند بر سر برنامه‌ای از آمریکا برای کمک به اقتصاد دنیا به توافق برسند و با اقدام نظامی واشنگتن علیه سوریه همصدا شدند.

رویترز گزارش داد اوباما امروز در حالی وارد ضیافت شام کاری به میزبانی پوتین بود که موضوع سوریه بحث اصلی در هنگام صرف شام بود.

اوباما هنگام نزدیک شدن به پوتین و دست دادن با او لبخندی تصنعی به لب داشت. پوتین هم هنگام ملاقات رئیس جمهور آمریکا چنین لبخندی به لب داشت و تنها هنگامی که عکاس‌ها برای گرفتن عکس وارد شدند، اوباما لب‌هایش را بیشتر از هم باز کرد.

رویترز نوشته اولین دور این بازی را پوتین برد، زیرا چین، اتحادیه اروپا، اقتصادهای نوظهور بریکس و پاپ فرانسیس هر کدام درباره خطرات مداخله نظامی در سوریه بدون مجوز شورای امنیت هشدار دادند.

آقای ژو گوانگ‌یائو، معاون وزیر اقتصاد و دارایی چین در یک نشست خبری در حاشیه نشست سران گروه 20 گفت: «اقدام نظامی تأثیری منفی بر اقتصاد جهانی و به خصوص بر قیمت نفت خواهد داشت ـ چنین اقدامی باعث جهش در قیمت نفت خواهد شد.

کشورهای بریکس ـ برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ـ هر کدام به نحوی چنین اظهاراتی را مطرح کردند و پاپ که رهبر 1.2 میلیون کاتولیک است نیز در نامه‌ای به سران گروه 20 نوشت: « اقدام نظامی در سوریه راه حلی عبث است».

رهبران اروپا نیز گفتند حمله شیمیایی 21 آگوست در منطقه غوطه شرقی فاجعه‌بار بوده اما گفتند: «درگیری‌های سوریه راه حل نظامی دارد.»

با این حال، اوباما کمتر احتمال دارد که پا پس بکشد. او در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن گفت که استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی نقض قوانین بین‌المللی است و باید به آن پاسخ داد.

رویترز نوشت: «پوتین در نشست گروه 8 که در ماه ژوئن برگزار شد تنها مانده بود، اما امروز او توانست قواعد بازی را به ضرر اوباما تغییر دهد.»

فرانسه تنها کشوری بوده که واشنگتن و اوباما را در اقدام نظامی علیه سوریه تنها نگذاشته است.

دست خالي اوباما در نشست گروه 20 در سن پترزبورگ روسيه
 
                   باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا ساعاتي پيش در حالي وارد شهر تاريخي سن پترزبورگ روسيه براي شركت در نشست سران گروه 20 در شمال غرب روسيه شد كه تنش ميان مسكو و واشنگتن بر سر اسنودن و بحران سوريه به حد كم سابقه اي در دوره پس از فروپاشي شوروي سابق رسيده است.
 
                   تحليلگران مسايل سياسي با اشاره به بن بست كامل در مذاكرات كرملين و واشنگتن بر سر مسايلي چون استقرار سپر دفاع موشكي آمريكا در مرزهاي غربي روسيه، اقدام مسكو در اعطاي پناهندگي سياسي موقت به ادوارد اسنودن افشاگر فعاليت هاي جاسوسي سيا و در نهايت تاكيد روس ها بر موضع خود مبني بر مخالفت قاطع با هر گونه مداخله نظامي احتمالي در سوريه مي گويند كه دست اوباما در سفر به سن پترزبورگ براي شركت در نشست جي 20 خالي است.
ناظران آگاه با اشاره به لفاظي شديد مقام هاي ارشد روس و آمريكايي عليه همديگر در ماه هاي اخير از كوتاه نيامدن مسكو از موضع اصولي خود در قبال تحولات جاري سوريه به عنوان نقطه عطف تشديد تنش در مناسبات شكننده كرملين و كاخ سفيد ياد مي كنند و بر اين عقيده اند كه سفر اوباما به روسيه در اين شرايط تنها اقدامي حيثيتي براي اجتناب از عدم حضور در يكي از بزرگ ترين رويدادهاي اقتصادي جهان است.
از اين ديدگاه هر چند تعميق تنش در مناسبات مسكو و واشنگتن به دنبال بي توجهي مقام هاي روس به تهديدهاي اوباما مبني بر تنبيه كردن كشورهاي پناه دهنده به اسنودن افشاگر فعاليت هاي جاسوسي سيا از شهروندان آمريكايي وارد مرحله جديدي شد و اوباما به اين بهانه ديدار از پيش برنامه ريزي شده خود با پوتين در آستانه نشست جي 20 را لغو كرد، اما اين روند با ايستادگي كرملين بر موضع خود در قبال سوريه به اوج خود رسيد.
خبرگزاري ايتارتاس روز پنجشنبه در گزارشي با اشاره به ورود اوباما به فرودگاه پولكووي شهر سن پترزبورگ اعلام كرد كه رييس جمهوري آمريكا در فرودگاه تنها با استقبال مقام هاي دولت محلي و ديپلمات ها مواجه شد.
گزارش خبرگزاري دولتي روسيه نشان مي دهد كه مقام هاي روس نيز با آگاهي از برنامه بي محتواي اوباما براي شركت در نشست جي 20 و اقدام خارج از عرف كاخ سفيد در جلوگيري از مكالمه تلفني جان كري وزير امور خارجه اين كشور با همتاي روس خود در اوايل هفته جاري، علاقه اي براي استقبال گرم از رييس جمهوري كابوي ها ندارند.
از سوي ديگر اوباما از استكهلم پايتخت سوئد به سرزمين اسلاوها سفر كرد و اقدام وي مبني بر جايگزيني سفر لغو شده اش با پوتين با ديدار از سرزمين وايكينگ ها نيز با توجه به رقابت تاريخي سوئد و روسيه از منظر سياسي و ادبيات ديپلماتيك بار معنايي خاصي براي كرملين داشت.
نكته جالب توجه ديگر اينكه رييس جمهوري آمريكا به محض ورود به سن پترزبورگ با شينزو آبه نخست وزير راديكال ژاپن ديدار كرد كه دولت ليبرال تحت مديريت وي در ماه هاي اخير با چراغ سبز برنامه هاي جدي براي نظامي كردن كشور تدارك ديده است.
ديدار اوباما با آبه در آستانه نشست جي 20 با توجه به برنامه واشنگتن براي متشنج كردن شرق دور با محوريت جلوگيري از قدرت گرفتن روزافزون چين به عنوان رقيب اصلي آمريكايي ها از ديد رسانه هاي خبري پنهان نماند.
هر چند كارشناسان مسايل سياسي با اشاره به سياست عملگراي مسكو و واشنگتن اميد داشتند كه پوتين و اوباما با وجود تشديد اختلافات ميان دو كشور در نهايت در نشست جي 20 در سن پترزبورگ با همديگر در خصوص مسايل مهم دوجانبه و بين المللي ديدار كنند، اما اظهارات امروز دميتري پسكوف سخنگوي پوتين مبني بر اينكه ديدار جداگانه اي براي روساي جمهوري دو كشور پيش بيني نشده است، آب سردي به دست حاميان اين ديدگاه ريخت.
پسكوف اعلام كرد كه پوتين و اوباما در نشست جي 20 تنها فرصت كوتاهي براي خوشامدگويي در جريان برگزاري نشست خواهند داشت كه امري رايج در رويدادهاي بين المللي از طرف كشور ميزبان محسوب مي شود.
اظهارات پسكوف با تاييد يوري اوشاكوف دستيار امور بين المللي پوتين همراه شد و وي نيز اعلام كرد كه ديدار جداگانه اي براي ديدار روساي جمهوري روسيه و آمريكا تدارك ديده نشده است.
برآيند اتفاقات جاري در روز نخست نشست جي 20 در شهر تاريخي سن پترزبورگ نشان مي دهد كه تيتر برخي رسانه هاي خبري مبني بر اينكه سرنوشت بحران سوريه در اين نشست نهايي خواهد شد، چندان قرين به واقعيت نيست و با در نظر گرفتن بي توجهي واشنگتن و متحدان اش به منشور سازمان ملل و شوراي امنيت در حمله احتمالي به سوريه از يك سو و پايداري مسكو بر موضع خود مبني بر مخالفت با اين رويكرد از سوي ديگر انتظار نمي رود كه در اين نشست تغيير محسوسي در وضعيت جاري سوريه روي دهد.
از طرف ديگر اتفاق نظر سران كشورهاي شركت كننده در روز نخست نشست جي 20 مبني بر مخالفت با حمله نظامي به سوريه به خوبي بيانگر اين واقعيت است كه اوباما پس از راي منفي پارلمان انگليس براي مشاركت لندن در تهاجم نظامي به سوريه خود را در اين كارزار تنها مي بيند و به همين دليل نيز اوباما تمايلي براي پرداختن به اين موضوع مهم جهاني در سن پترزبورگ ندارد.
به عبارت ديگر در شرايطي كه مقام هاي ارشد روس پيش از اين اعلام كرده بودند كه نشست جي 20 در سن پترزبورگ ماهيتي صرفا اقتصادي دارد و مسايل مربوط به سوريه در آن بحث نخواهد شد، عكس اين اتفاق روي داد و محور اصلي اظهارات مقام هاي بلندپايه شركت كننده در اين رويداد بر مخالفت با هر گونه اقدام نظامي احتمالي عليه دمشق متمركز شد.
با اين رويكرد بود كه هرمان وان رامپي رييس اتحاديه اروپا و خوزه مانوئل باروسو رييس كميسيون اروپا در اظهارنظري مشترك اعلام كردند كه رويكرد سياسي تنها راهكار برون رفت از بحران جاري سوريه و حل و فصل مسايل اين كشور است.
موضع گيري دو مقام بلندپايه اروپايي در خصوص غيرقابل قبول بودن گزينه نظامي براي حل بحران سوريه با حمايت بان كي مون دبيركل سازمان ملل و پاپ فرانسيس رهبر كاتوليك هاي جهان همراه بود و آنان نيز خواستار تشريك مساعي جامعه جهاني از چنين رويكردي شدند.
آنگلا مركل صدراعظم آلمان و انريكو لتا نخست وزير ايتاليا ديگر مسوولان اقتصادي صنعتي جهان بودند كه در روز نخست نشست جي 20 در شهر تاريخي سن پترزبورگ با اعلام عدم مشاركت كشورشان در هر گونه اقدام نظامي احتمالي عليه سوريه بر ضرورت حل بحران سوري از راه مذاكره و ديپلماسي تاكيد كردند.
اجماع ناخواسته رهبران بزرگ جهان در نشست جي 20 در شهر سن پترزبورگ روسيه مبني بر مخالفت قاطع با هر گونه اقدام نظامي عليه دمشق، بار ديگر اين واقعيت را به خوبي اثبات كرد كه واشنگتن در برنامه اي جاه طلبانه خود را نماينده جامعه بين المللي براي مداخله در امور داخلي كشورهاي مستقل مي داند و در اين مسير كوچكترين توجهي به منشور سازمان ملل و حفظ حق حاكميت كشورها ندارد.
سير پيشرفت امور در نشست جي 20 در روسيه و سايه سنگين بحران سوريه براي اين گردهمايي بين المللي نشان داد كه اوباما چيز تازه اي براي عرضه در اين رويداد مهم ندارد و دست وي به خاطر تصميم هاي يكجانبه گرايانه و مداخله جويانه واشنگتن براي اقدام نظامي عليه يك كشور مستقل، در گفت و گو با رهبران دولت - ملت ها و سران نهادها و سازمان هاي بين المللي حاضر در سن پترزبورگ خالي است.







September 5th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی